Sunday, September 4, 2011

9 Tips Mengatasi Stress di Tempat Kerja



Berikut adalah 9 tips mengatasi stress di tempat kerja :
1. Rencanakan dengan baik aktiviti anda : apa, mengapa, bagaimana, bila dan siapa yang bertanggungjawab terhadap tugas-tugas. Penting sekali untuk membuat perancangan bukan hanya jangka panjang tapi juga jangka pendek (rencana bulanan, rencana harian).
2. Pastinya anda di masa lalu pernah mengalami masalah-masalah di tempat kerja. Cuba ingat kembali adakah cara-cara yang dapat anda gunakan untuk mengatasi masalah yang anda hadapi saat ini.
3. Pastikan tempat kerja yang menyenangkan, iaitu dengan bersikap terbuka dan berkomunikasi dengan baik sesama rakan sekerja.
4. Pastikan anda mengetahui tugas dan tanggungjawab anda, serta jangan ragu untuk bertanya.
5. Lakukan beberapa kali rehat untuk beberapa minit selama anda bekerja. Santai dan JANGAN MELAKUKAN APAPUN. Ambil nafas dalam-dalam.
6. Miliki sikap toleransi kepada sesama rakan kerja. Ingatlah bahawa masing-masing orang memiliki peribadi yang unik, sebagai contoh : beberapa orang mempunyai prestasi lebih baik di bawah tekanan sementara sebagian yang lain memerlukan waktu lebih banyak untuk menyelesaikan pekerjaannya.
7. Delegasikan sebagian tanggungjawab anda kepada anak buah anda.
8. Pertahankan semangat berpasukan anda, misalnya dengan melakukan perayaan-perayaan kecil, berolahraga atau berekreasi bersama.
9. Sediakan persekitaran kerja yang baik. Minimalkan gangguan-gangguan seperti suara, ventilasi, cahaya dan suhu.
So,selamat mencuba..........

No comments:

Post a Comment